7 simple tips til at høre dine medarbejders behov
Som medarbejder er der kommet mere fokus og behov på at man bliver lyttet til og hørt af sin leder. Derfor vil du her få 7 simple tips der er håndgribelige og nemme at huske i dette blogindlæg.
Dygtigere ledere er effektive til at kommunikere, som betyder at du kan skrive og snakke tydeligt, men det betyder også at de skal vide hvordan man lytter.
Det er vigtigt både i erhvervs- og privatlivet at udvikle gode evner til at lytte til dem omkring dig. At være en god lytter viser at du har fokus på den person du har en samtale med, og ikke afbryder samtalen hele tiden. At være god til at lytte er både en kompetence, men også baseret på din attitude og dit mindset.
Det at være god til at lytte betyder at du er nysgerrig og spørger om gode uddybende spørgsmål, men også at du husker på hvad de har fortalt dig på andre tidspunkter.
Det kan være med til at bygge stærkere forhold, dybere engagement og en dybere form for taknemmelighed mellem leder og medarbejder, som forbedrer jeres forståelse af hinanden.
I en undersøgelse omkring 'hvad der er vigtigt på jobbet' udarbejdet af Teglkamp & Co, vises det er medarbejdere vægter højt på en leder som er ligeså god til at informere, som de er til at lytte.
Vil du gerne have 7 simple tips og vaner der kan hjælpe dig med bedre at lytte til andre, som kan bruges i hverdagen? Så læs med her på hvad en god leder gør, når det kommer til at lytte:
1. En god leder lytter med fuld opmærksomhed
De fleste mennesker er glade for at snakke, dette gælder også dine medarbejdere. Derfor kan det være en langt større belønning at lytte med fuld opmærksomhed, du vil få mere information ved at stille de rigtige spørgsmål og der vil blive bygget en dybere form for respekt begge veje, ved reelt at lytte til hinanden.
Uanset om det er et problem med familien, arbejdsrelateret eller et ønske om ændring i deres vagtplan eller ferie.
2. En god leder lytter til hvad sine medarbejdere siger
Det er en ting at svare på den sidste kommentar, fordi det kan virke nemmest og lettere at huske, men de bedste ledere lytter for at lære og forstå. De ser ikke samtalen med en 'frem og tilbage' tilgang, men for at få ny information der kan bruges. Lyt, lær og brug det i praktisk er den bedste måde at vise at du har lyttet, og ønsker succes for alle i virksomheden.
Et godt eksempel kan være lysten til hjemmearbejde som Corona har været med til at gøre til en 'acceptabel' norm for mange virksomheder, hvor flere medarbejdere ønsker at fortsætte hjemmearbejdet flere dage om ugen eller måneden.
Har du brug for hjælp, og forståelse for fordele og ulemper ved hjemmearbejde, så kan du læse mere om vores artikel her:
Sådan skaber du de bedste ramme til hjemmearbejde
3. Sørger for at din medarbejder føler sig forstået
Hvordan kan dine medarbejdere føle sig forstået, og at deres behov er blevet anerkendt? Det kan de ved at du som leder har reageret på deres ønsker og taget aktion for arbejdslivet med også privatlivet.
Hvad vil det sige at blive forstået? At du kan relatere til det, fordi du har lyttet, uden selv at være i situationen. Men det kan også være at tage aktion på det din medarbejder har snakket om, hvor det her bliver til en vurderingssag.
Som leder vil dine medarbejdere ofte fortælle om deres ønsker, håb og drømme. Der er i den seneste periode kommet større fokus på work-life balancen, og ved at sætte tillid til dine medarbejdere, kan du give dem den frihed de ønsker.
4. En god leder er nysgerrig
Bare fordi du er nysgerrig i dine medarbejdere, betyder ikke at du skal spørge ind til ALT. I stedet vis interesse for de vigtigste områder, spørge de rigtige spørgsmål og sørge for at dine spørgsmål bygger op til videre dialog.
Hvad er de rigtige spørgsmål?
Der er ikke en vejledende guideline, så det kan være svært at gøre konkret. Hvis du lytter til samtalen og er interesseret i emnet, så vil de opstå naturligt. Undgå at spørg personlig indt, men stil åbne spørgsmål der kan lade medarbejderen lede samtalen hen, hvor de har lyst til.
5. Hold mund og lyt uden afbrydelse
Hvis du gerne vil være kendt som en god kommunikator, så skal du forstå at lytte og svare uden at tænke over svaret.
Hvis du konstant afbryder, taler over eller ændrer samtalen over til noget omkring dig, eller du bare skal høres, så fjerner det et bånd som I var ved at opbygge.
6. Være tilstedeværende og opbyg relationer
Det er meget de samme ord, som bliver nævnt igen og igen: "Lyt til din medarbejder", "Vær tilstedeværende", "Vis at du er opmærksom", og det er der en årsag til. Ved at lytte og vise forståelse opbygger du relationer, det får folk til at stole på dine evner som leder, og gør dem villige til at gå den ekstra mil for dig som leder, for at skabe resultater grundet gode relationer.
7. Brug deres sprog
Her er det ikke kun ment i sproglig kontekst. Ved at bruge deres sprog, får I kommunikeret på samme niveau. Tænk over deres ord, måden de bruger dem på og deres kropssprog. Kropssprog er ekstremt vigtigt, når vi aflæser andre mennesker og er en naturlig egenskab vi besidder.
Her er 3 tips til at aflæse din medarbejders kropssprog
- Se på personen, tilpas dig til måden de bærer sig selv
- Vær bevidst om din tilstand og dit humør når du kommunikerer, fysisk og mentalt.
- Vær opmærksom på den du kommunikere med, og deres reaktioner
Prøv TimeMap gratis
Se om TimeMap er noget for jer
Helt uforpligtende