Gå videre til hovedindholdet.

Skriv de tekster, I kan genbruge mange gange

Tekstforfatning: Majbritt Lund

Tid er kostbart. Derfor skal I bruge den strategisk og effektivt.

Og tit vælges diverse markedsføringstekster fra netop på grund af tid. Det er ærgerligt, for de rette tekster kan spare jer for så meget arbejde fremover. Pga. opgaver, der kun skal laves en gang. Uanset om I skriver teksterne in house eller uddelegerer dem til en tekstforfatter.

Alle de tekster, jeg anbefaler, at I bruger tid på, har det tilfælles, at de er onlinetekster. For I kan lettere få dem til at arbejde for jer mange gange, når I ikke skal trykke foldere eller dele foldere ud.

I stedet anbefaler jeg hjemmesidetekster, SEO-tekster, blogindlæg, nyhedsbreve og kundecases.

Lad os starte med hjemmesiden

Den arbejder 24/7, og med de rigtige tekster kan den guide kunderne hele vejen gennem kunderejsen: Fra dag 1, hvor de ikke kender jer, og til købsdagen, hvor de enten handler i webshoppen eller kontakter jer.

Skriver I nogle af teksterne som SEO-tekster, kan de trække trafik ind på hjemmesiden – udover at sælge eller oplyse, eller hvad formålet med teksterne nu er. Alt efter branche kan I måske få al den trafik, I har brug for på hjemmesiden alene gennem Google.

Hertil kommer blogindlæg, som kan bruges på flere måder. Søgemaskineoptimerer I dem, kan de være med til at trække trafik ind på hjemmesiden. Uanset om de er søgemaskineoptimerede eller ej, kan I dele dem på sociale medier + i nyhedsbrevet. Nogle emner kan snildt gentages hvert eller hvert andet år, fordi indholdet altid er relevant.

Blogindlæg skrives netop til de læsere, der ikke er klar til at handle i dag. Og når I fastholder dem på hjemmesiden, bevarer I kontakten, til de bliver klar. I kan måske også dele nogle af blogindlæggene med eksisterende kunder, så de kan forberede sig til en opgave.

Sæt de glade kunder på autopilot

Den teksttype, vi skal til at gennemgå nu, er stærkt undervurderet, og de færreste bruger den – eller bruger den ikke godt nok. Der er tale om autoresponderen, som er en eller flere mails, læseren modtager, efter han selv har foretaget en specifik handling.

I kan bruge autoresponderen på flere måder:

· Velkomstserie til nye læsere på nyhedsbrevet. Evt. hvor I linker til et blogindlæg

· Mails fra webshoppen, hvor I byder nye kunder velkommen

· Svar på bookinger

· Servicemails. Eksempelvis om, at en tidsfrist nærmer sig.

Udover at disse mails lander hos læseren, når han selv har indikeret et specifikt behov, skal de kun sættes op én gang, så kan de arbejde for jer i årevis.

Den sidste teksttype, jeg vil fremhæve, er kundecases. Dels er de supereffektive for salget. Dels kan I bruge de samme cases på hjemmesiden, i nyhedsbreve eller autorespondere og på de sociale medier. Også her kan I let få meget mere ud af casen, end mange får i dag. For casen skal ikke handle om jer. Men om kunden, og hvad han har fået ud af at handle hos jer. Uanset om han har købt et fysisk produkt eller en ydelse.

Anbefaler, at I selv interviewer kunden, hvorefter I skriver et citat sammen, som kunden selvfølgelig skal godkende, så der ikke sker fejl. Beder I i stedet kunden om at skrive selv, giver I ham en opgave, som han sikkert synes er svær, og I risikerer at få et citat tilbage, som I ikke kan bruge til noget.

Derfor sparer gode tekster salgsarbejde

Jo mere læserne selv kan finde svar på, jo længere fremme er de i købsrejsen, når de kontakter jer. Det sparer jer for meget tid: Dels slipper I for at svare på mange spørgsmål, og dels lader nogle kunder være med at ringe til jer, hvilket klart er jeres fordel, hvis de ikke havde tænkt sig at købe noget alligevel.

I kan også spare tid ift. mersalg til eksisterende kunder. For måske læser de om en metode i et blogindlæg eller et nyhedsbrev, de også gerne vil benytte.

Og en ekstra bonus: Jo flere blogindlæg I har, og jo mere velfungerende nyhedsbrevet er, jo lettere er det for jeres netværkskontakter at henvise til jer. Også til potentielle kunder, der ikke er klar til at købe. Endnu.

Helt lavpraktisk betyder det, at I kan spare tid på netværkspleje, kundemøder, telefonsalg og administration.

Om skribenten

Majbritt Lund er uddannet journalist på Danmarks Journalisthøjskole og har drevet sit eget kommunikationsfirma siden 2007.

Her skriver hun diverse markedsføringstekster, rådgiver om markedsføringsstrategier og underviser kunderne i at skrive selv. Særligt har hun stor erfaring med hjemmesidetekster, SEO-tekster og nyhedsbreve.

Om forfatteren

TimeMap

Prøv TimeMap gratis

Se om TimeMap er noget for jer

Helt uforpligtende

Denne side bruger cookies til at analysere trafik og måle vores annoncers effektivitet

Klik på 'Accept' for at acceptere